Willy en Henk doen dit jaar weer mee met de Zeeuwse Fietsvierdaagse
Goesenaren Willy en Henk stappen bijna elke dag op de fiets en leggen daarbij behoorlijk wat kilometers af. Ook de Zeeuwse Fietsvierdaagse is voor hen een vaste traditie. Dit jaar doen ze in juli weer mee.
‘We doen al jaren mee aan de fietsvierdaagse en ook dit jaar zijn we er gewoon weer bij,’ Vertellen Willy en Henk. We houden allebei van fietsen, dat is eigenlijk de belangrijkste reden. Daarnaast is het goed voor onze conditie en we zijn graag buiten.’
‘Wat het voor ons zo leuk maakt, is de combinatie van bewegen en gezelligheid. Onderweg kom je steeds dezelfde mensen tegen en maak je makkelijk een praatje. Het is geen wedstrijd, iedereen fietst op zijn eigen tempo. Wij starten meestal rond half tien en rijden dan samen rustig onze route. Onderweg stoppen we wanneer we willen, bijvoorbeeld bij een caféetje voor een kop koffie.’
"Binnen zitten kun je altijd nog"
‘Je merkt ook dat je alerter wordt in het verkeer als je vaak fietst. Je kijkt beter vooruit en ziet situaties eerder aankomen. Dat is mooi meegenomen. Maar het gaat vooral om het plezier en het samen bezig zijn.’
‘Soms zit het weer niet mee. We hebben een keer een tocht gehad richting Noord-Beveland waarbij het met bakken uit de lucht kwam. We waren doorweekt en riepen nog: ‘dit doen we nooit meer’. Maar de volgende dag zaten we gewoon weer op de fiets. Achteraf kun je er alleen maar om lachen.’
‘Wat we ook waarderen, is dat je op plekken komt waar je anders niet zo snel zou komen, zelfs hier in de buurt. En aan het einde, als je alle stempels hebt en je medaille ophaalt, geeft dat toch een goed gevoel. Het is misschien niet waar je het voor doet, maar het blijft leuk.’
Meedoen?
Dit jaar wordt de Fietsvierdaagse Zeeland voor de 37e keer gereden en is van 28 tot en met 31 juli. Meer weten of inschrijven? Ga naar Fietsvierdaagse Zeeland | da's buitengewoon genieten.